Agnieszka Wawrzyniak

Agnieszka Gabriela Wawrzyniak urodziła się w Bydgoszczy.  Od dziecka interesowała się śpiewem i muzyką, co znacząco wpłynęło na jej dalszą karierę.   Wkrótce śpiewanie stało się dla niej nie tylko pasją, ale także nieodłącznym elementem życia. Obdarzona lirycznym sopranem artystka, ukończyła Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, w klasie prof. Brygidy Skiby. Swój warsztat Agnieszka doskonaliła na Kursach Mistrzowskich, prowadzonych przez znakomitości, takie jak: Ryszard Karczykowski, Jadwiga Rappe, Helena Łazarska czy Fedora Barbieri.

Na studiach realizowała dzieła: W. A. Mozart („Wesele Figara )Cherubin;  „Cosi fan tutte   Dorabella;   „Requiem”, „Msza koronacyjna”-partie sopranowe);  Ch. W. Glucka („Orfeusz i Eurydyka” – Orfeusz);  J. Haydna („Świat na Księżycu” – Lizetta) oraz  dzieła oratoryjne i kantatowe: „Mszę h-moll” (alt) J. S. Bacha,  „Stabat Mater” (alt) G. B. Pergolesiego,  „Kantatę w dzień inauguracji statui   Króla Jana III  w dniu 14 września 1788 roku” Macieja Kamieńskiego (Tymoklea).

W 2003 roku związała się z Teatrem Muzycznym w Poznaniu, gdzie, jako solistka, wykonuje niemal wszystkie główne partie, znajdujące sie w repertuarze. Swoją pracę w poznańskiej operetce zaczęła rolą Angeliki w „Królu Walca” J.Straussa, a tuż po niej wcieliła się w Hannę Glawary w „Wesołej wdówce”F.Lehara. Kolejną postacią była tytułowa rola w „Hrabinie Maricy” E.Kalmana, która spotkała się z olbrzymim entuzjazmem ze strony publiczności. Następnymi wcieleniami Agnieszki były, między innymi, Baronowa de Gondremarck („Życie paryskie” J.Offenbacha), Lisa Lichtenfels („Kraina uśmiechu”F.Lehara), Sonia („Carewicz” F.Lehara) i Safi („Baron cygański” J.Straussa). Olbrzymim uznaniem widownii cieszą się także Rozalinda („ZemstaNietoperza” J.Straussa) i Sylwia Varescu („Księżniczka czardasza” E.Kalmana) w które sopranistka wciela się brawurowo.

Szeroki repertuar artystki zawiera w sobie także partie musicalowe. Są to nie tylko role drugoplanowe, takie jak Fruma Sara („Skrzypek na dachu”J.Bocka) czy Pani Hopkins („My Fair Lady” F.Loewe’go) ale, przede wszystkim, wspaniałe role pierwszoplanowe. Do najznakomitszych należą Marlene Dietrich („Edith i Marlene” E.Pataki) i Christine Daae („Phantom” M.Yeston’a i A.Kopit’a).

Solistka obsadzana była w wielu premierach Teatru Muzycznego w Poznaniu. Wcieliła się, między innymi, w postacie Zoriki („Cygańska miłość” F.Lehara) i Franciszki Cagliari („Wiedeńska krew” J.Straussa). Umiejętności aktorskie pozwoliły jej wcielać się, w premierowych przedstawieniach, zarówno w mocną i szorstką Herr Lubin („Wesele Figlary” J.Kubela i M.Matuszewskiego), jak i, we wspomnianą już, delikatną Christine Daae.

Agnieszka występuje nie tylko w operetkach i musicalach. Wspaniale radzi sobie także z rolami w farsach, wśród których, wartymi odnotowania są: Jennie („Nie teraz, kochanie”  Ray`a Cooney`a), Diana („Nagłe zastępstwo” Kena Ludwiga) czy Jane Worthington („Okno na parlament” Ray`a Cooney`a).

W swoim dorobku artystycznym, solistka posiada też wiele ról w bajkach, które przyniosły jej uznanie i sympatię najmłodszej części widowni. Zagrała Wróżkę Słońca („Jaś i Małgosia” E.Humperdincka), Izabellę („Piękna i Bestia” M.Łaszewicza), Macochę („Królewna Śnieżka” B.Pawłowskiego) i Nauczycielkę („Pippi” J. Pawełczaka). Serca młodych widzów Agnieszka podbiła brawurową rolą Królowej Śniegu („Królowa Śniegu”, M.Łaszewicza i A.Romańskiego), pozostając, od dnia premiery, jej jedyną odtwórczyną.

Sopranistka cieszy się uznaniem publiczności w każdym wieku, czego dowodem są nie tylko brawa i owacje po występach, ale także nagrody, jakie otrzymuje. Agnieszka jest, między innymi, laureatką plebiscytu publiczności BIAŁY BEZ w sezonie 2008/2009 i w sezonie 2009/2010 w kategorii śpiewaczka. Zajęła także, wraz z Mirosławem Niewiadomskim, II miejsce na I Europejskim Festiwalu Duetów Operetkowych i Musicalowych FACE TO FACE w roku 2009, a dwa lata później, na II Europejskim Festiwalu Duetów Operetkowych i Musicalowych otrzymała wyróżnienie.

Wielkim sukcesem śpiewaczki, jest  wspaniała,  energetyzująca  kreacja Lilly Vanessi / Katarzyny w premierowym przedstawieniu  musicalu C. Portera „Kiss me, Kate”. Artystka z wielką radością przyjęłą tytułową rolę w Hello, Dolly J. Hermana, którą również z wielką pasją wykonuje.

Największą dumą i radością jest wydanie płyty operetkowej pod tytułem Usta milczą, dusza śpiewa, na której wykonuje wraz z Bartoszem Kuczykiem najpiękniejsze czardasze, pieśni i duety operetkowe. Już dwa tysiące Fanów cieszy się namiastką pięknych koncertów w swych domach… Tyle przyniósł pierwszy rok dzielenia się płytą z melomanami.